ABM w USA: rozmowy m.in. o prewencji nowotworów i chorób serca

7
odpowiedzi
115
wejść
0
ocena
Odpowiedzi [ 7 ]
00
Dodano 5 miesięcy temu
Często myśląc o profilaktyce nowotworów poruszamy tematy takie jak częste wizyty kontrolne oraz zmiana trybu życia. Niestety zdarza nam się zapominać o innych przyczynach jego występowania. Rak jest chorobą genetyczną - to znaczy rak jest spowodowany pewnymi zmianami w genach, które kontrolują sposób funkcjonowania naszych komórek, w szczególności sposób ich wzrostu i podziału. Zmiany genetyczne, które promują raka, można odziedziczyć po naszych rodzicach, jeśli zmiany są obecne w komórkach płciowych, które są komórkami rozrodczymi organizmu. Dlatego powinniśmy dokonać szczegółowego rozpoznania dotyczącego chorób występującym w rodzinie. Nie zawsze mamy taką wiedzę. Choroby pojawiające się w rodzinie na przestrzeni lat wyznaczają drogę diagnostyki. Im wcześniej zaczniemy badać się w kierunku poszczególnych rodzajów nowotworów tym lepiej (jeśli oczywiście dany typ występował w rodzinie dość często).
00
Dodano 5 miesięcy temu
Agencja Badań Medycznych to bardzo ważne przedsięwzięcie i z pewnością przyniesie wiele korzyści dla rozwoju polskiej medycyny. W naszych szpitalach onkologicznych oraz klinikach kardiologicznych pracują wybitni specjaliści, którzy prowadzą również badania naukowe na światowym poziomie. Duży postęp widać dzięki rosnącej ilości innowacyjnych zabiegów kardiologicznych. Zdarza się jednak, że badania utykają w martwym punkcie przez brak wystarczających środków finansowych. Agencja Badań Medycznych pomoże rozwiązać choć część tego problemu. Każda możliwość pracy nad nowymi technikami leczenia jest na wagę złota.
00
Dodano 5 miesięcy temu
Zgadzam się z Państwem. Chciałabym odnieść się do pierwszego komentarza. Cieszę się, że zwróciła Pani uwagę na problem nowotworów dziedziczonych w rodzinie. Wielu ekspertów zaleca rozważenie badania genetycznego pod kątem ryzyka zachorowania na raka, gdy ktoś w rodzinie chorował na nowotwór. Pragnę jednak wspomnieć, że czasami choroby, które nie są spowodowane odziedziczonymi mutacjami genetycznymi, mogą niekiedy wydawać się „krążyć w rodzinach” na przykład przez wspólne środowisko lub styl życia (niezdrowa dieta, palenie papierosów, alkohol). Dotyczy to wielu chorób, również sercowo-naczyniowych. Czynniki te mogą powodować także podobne nowotwory w danej rodzinie.
00
Dodano 5 miesięcy temu
Oczywiście takie spotkania są niezwykle ważne. Jednak już teraz mamy całkiem sporo wiedzy oraz świadomość jak w codziennym życiu zapobiegać powstawaniu chorób nowotworowych. Nie jest to zresztą takie trudne, jak mogłoby się wydawać. To, czy zachorujemy na raka zależy od naszych genów, wieku i trybu życia. Jednak wbrew rozpowszechnionej opinii, tylko niewielka część spośród chorób nowotworowych rozwija się w wyniku dziedziczenia określonych predyspozycji. Olbrzymia większość nowotworów jest efektem długotrwałego gromadzenia się uszkodzeń DNA. Te akumulujące się w ciągu całego życia drobne zmiany sprawiają, że w końcu komórki zaczynają się dzielić i rosnąć w nieograniczony sposób. Zdrowy tryb życia może redukować ilość tych uszkodzeń. Naukowcy stale badają, które z elementów codziennych zachowań, w jaki sposób i do jakiego stopnia przyczyniają się do rozwoju choroby lub przed nią chronią. Stworzono kilkanaście kategorii czynników ryzyka. Wszystkie, poza jednym wyjątkiem - promieniowaniem jonizującym – można kontrolować, a co za tym idzie można zapobiegać wielu powszechnie występującym nowotworom, takim jak rak płuca, przełyku, okrężnicy, rak jamy ustnej i czerniak. Choroby nowotworowe powodowane są najczęściej przez wiele równolegle działających czynników. Te, które oddziałują w różny sposób na proces nowotworowy wzajemnie potęgują swój wpływ. Najlepiej poznane z tych czynników, to palenie tytoniu i nadużywanie alkoholu. Wystarczy zmienić jeden z czynników ryzyka, by zmniejszyć zagrożenie chorobą. Na przykład, nowotworom przełyku można zapobiegać zrywając z paleniem papierosów albo ograniczając picie alkoholu i odchudzając się, ale także zwiększając udział warzyw i owoców w diecie lub podejmując wszystkie te prozdrowotne zachowania. Podobnie można uchronić się przed rakiem okrężnicy, ponieważ jego rozwój stymuluje niewłaściwa dieta, nadmiar alkoholu, brak aktywności fizycznej i tkanka tłuszczowa nagromadzona w okolicy pasa. Jak więc należy postępować, by być w zgodzie z regułami profilaktyki nowotworowej? Jeśli pić alkohol, to rzadko, w niewielkich ilościach i podczas posiłku. Nie palić papierosów. Nie mieć nadwagi (wskaźnik masy ciała BMI poniżej 25 kg/m2). Stosować idealną dietę, na którą składa się co najmniej 5 porcji owoców i warzyw dziennie (400 g), błonnik w ilości minimum 23 g dziennie, głównie białe mięso zamiast czerwonego. By dieta chroniła zdrowie należy z niej wykluczyć mięsne przetwory i nadmiar soli (czyli stosować nie więcej niż 6 g dziennie). Należy zwiększyć aktywność fizyczną do 30 min. intensywnego ruchu przez 5 dni w tygodniu. Nie stosować leków hormonalnych. Szczepiąc się unikać infekcji wirusowych. Ograniczyć opalanie się. Karmić piersią przez co najmniej 6 miesięcy. Niestety, przestrzeganie tych zaleceń nie daje stuprocentowej skuteczności, niczym szczepionka chroniąca przed chorobą wirusową czy bakteryjną. Zdarza się, że na raka płuca choruje osoba, która nigdy w życiu nie sięgnęła po papierosa, natomiast wieloletni palacz dożywa sędziwego wieku i przyczyną jego zgonu nie jest nowotwór.
00
Dodano 5 miesięcy temu
Zachorowalność na nowotwory systematycznie wzrasta, dlatego tak istotna jest wczesna prewencja w postaci prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej. Według badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie zmiana struktury zachorowań na różne nowotwory wynika przede wszystkim ze zmian sposobu żywienia i aktywności fizycznej wśród populacji polskiej w ciągu ostatnich 50 lat. Istotny związek między żywieniem a występowaniem nowotworów wykazywany jest w wielu badaniach populacyjnych. Ocenia się, że dieta i alkohol odpowiadają prawdopodobnie za około 40% wszystkich nowotworów złośliwych, a według Światowej Fundacji Badań nad Rakiem (World Cancer Research Fund - WCRF) korzystne zmiany w diecie mogłyby zapobiec około 75% przypadków raka żołądka, około 75% przypadków raka okrężnicy i odbytnicy oraz około 50% przypadków raka piersi. Spożycie warzyw surowych, w tym czosnku i owoców cytrusowych jest najlepiej udokumentowanym czynnikiem zmniejszającym ryzyko rozwoju wielu nowotworów złośliwych przewodu pokarmowego, zwłaszcza żołądka, jamy ustnej, gardła, przełyku i okrężnicy. W celu zmniejszenia ryzyka nowotworów zaleca się spożywanie co najmniej 5 porcji różnych warzyw i owoców, a nawet według American Cancer Society spożywanie jak największej ilości warzyw i owoców. Składnikami wykazującymi protekcyjny wpływ są m.in. antyoksydanty, czyli witamina C, witamina E, selen, pochodne karotenu oraz wiele innych substancji chemicznych zawartych w produktach pochodzenia roślinnego. Ich działanie ochronne może polegać na zmiataniu wolnych rodników tlenowych i dzięki temu na hamowaniu uszkodzeń DNA tkanek oraz na regulacji mnożenia oraz obumierania komórek atypowych. Ponadto dane z badań naukowych wskazują na wpływ tych witamin na procesy regulujące transkrypcję różnych genów czy aktywność enzymów odpowiedzialnych za procesy naprawcze DNA. Osoby spożywające większe ilości warzyw i owoców, będących źródłem antyoksydantów, są mniej narażone na niektóre typy nowotworów. Metaanaliza 13 badań, oceniająca wpływ witamin: A, C oraz E na ryzyko zachorowania na nowotwory okrężnicy, wykazała, że całkowite spożycie witaminy A powyżej 4000 µg/d, witaminy C powyżej 600 mg/d oraz witaminy E powyżej 200 mg/d (suma witamin dostarczonych wraz z dietą oraz z suplementami diety) wiązało się ze zmniejszeniem ryzyka wystąpienia raka okrężnicy o 24-30%.Obecne dane wskazują również na to, że kwas foliowy zawarty w warzywach i owocach przyczynia się do zmniejszenia ryzyka nowotworów. Według raportu opublikowanego przez WCRF i Amerykański Instytut Badań nad Rakiem (American Institute for Cancer Research - AICR) foliany prawdopodobnie wykazują działanie ochronne w chorobie nowotworowej trzustki, natomiast ograniczone dowody świadczą o tym, że składnik ten ma właściwości chroniące przed rakiem przełyku i jelita grubego. Niedobór kwasu foliowego może zwiększać ryzyko raka jelita grubego i piersi, zwłaszcza u osób spożywających napoje alkoholowe. W celu zapewnienia odpowiedniej ilości kwasu foliowego dieta powinna obfitować w warzywa i owoce koloru ciemnozielonego i pomarańczowego oraz w nasiona roślin strączkowych. Kolejnym składnikiem warzyw i owoców są karotenoidy. Zawierają je zwłaszcza żółte, pomarańczowe i zielone warzywa i owoce, takie jak marchew, pomidory, papryka zielona i żółta, dynia, szpinak, kapusta włoska, melon, morele, brzoskwinie itd. Według WCRF i AICR produkty zawierające karotenoidy prawdopodobnie chronią przed nowotworami jamy ustnej, gardła, krtani i płuc. Prawdopodobny związek istnieje również między spożyciem ß-karotenu a rozwojem raka przełyku oraz likopenem a rozwojem raka gruczołu krokowego. Ponadto zawartość wielu innych substancji czynnych, m.in. flawonoidów, karotenoidów, terpenów, steroli, indoli, również odgrywa istotną rolę w zapobieganiu rozwojowi nowotworów złośliwych. Cenna jest również zawartość błonnika pokarmowego, którego źródłem są warzywa i owoce. Jest on istotnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko raka, m.in. jelita grubego. Jego ochronne działanie polega na stymulacji perystaltyki jelit, co powoduje skrócenie pasażu stolca i kontaktu błony śluzowej z czynnikami pokarmowymi oraz z różnymi karcinogenami, dostającymi się do przewodu pokarmowego wraz ze spożywanym pokarmem.
00
Dodano 5 miesięcy temu
Choroby serca co roku doprowadzają do wielu zgonów. Równocześnie w porównaniu z innymi dolegliwościami zdrowotnymi dość łatwo im zapobiec. Staraj się zbilansować dietę i jeść różnorodnie. Oprócz pełnoziarnistych produktów, owoców i warzyw, które warto jeść jak najczęściej, nie unikaj ryb (jedz je dwa razy w tygodniu). Zawierają one ważne dla twojego organizmu kwasy tłuszczowe omega-3. Jednocześnie unikaj potraw bogatych w tłuszcze nienasycone i powodujące wzrost poziomu cholesterolu we krwi. Wybieraj nabiał niskotłuszczowy lub odtłuszczony. Mięso także jest ci potrzebne, ale staraj się jeść tylko chude. Unikaj diet o pseudonaukowych podstawach (po angielsku nazywanych fad diets). Rozpoznasz je po tym, że nie ograniczają ilości spożywanych kalorii, podkreślają znaczenie tylko jednej grupy produktów żywnościowych, twierdząc, że wystarczy to do schudnięcia i leczenia chorób. Podkreślają znaczenie stylu życia w diecie. Zamiast napojów słodzonych sięgnij po zieloną herbatę. Po schłodzeniu i dodaniu cytryny jest świetnym napojem na lato. Wspomaga także udrażnianie tętnic, dzięki czemu zmniejsza nadciśnienie. 30 minut ćwiczeń dziennie to minimum, jeśli chcesz uchronić się przed chorobą serca. Ćwiczenia powinny obejmować zarówno ćwiczenia aerobowe, rozciągające, jak i siłowe. Rzuć palenie. Oprócz tego, że palenie papierosów powoduje choroby serca, niszczy też płuca i przyspiesza starzenie się komórek. Ogranicz spożycie alkoholu. Można pić maksymalnie jeden kieliszek w ciągu dnia w przypadku kobiet, w przypadku mężczyzn są to dwa kieliszki. Nie zapominaj także o regularnych badaniach. Ważny jest prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, ponieważ jego podwyższona wartość jest często odpowiedzialna za choroby serca. Jak widać, możesz zrobić bardzo wiele, aby zapobiec chorobom serca. Jeśli zastosujesz się do powyższych rad i rozpoczniesz zdrowy tryb życia, prawdopodobieństwo zachorowania na serce będzie zmniejszone do minimum.
00
Dodano 5 miesięcy temu
Już dawno powinniśmy postawić na prewencję chorób, na które “mamy wpływ”. W wielu przypadków chorób cywilizacyjnych czy też nowotworów to nasze codzienne działanie przyczynia się do tego, że jesteśmy narażeni na ich rozwój. Żyjemy w czasach, w których mamy ogromny dostęp do nowoczesnego sprzętu medycznego, nowych obiektów sportowych, które zapewniają nam bardzo wysoki standard oraz bezpieczeństwo. Na każdym kroku powstają siłownie na świeżym powietrzu, co więcej bardzo często z inicjatywy mieszkańców. W Internecie mamy dostęp do ogromnej ilości przepisów na zdrowe potrawy, które wbrew opinii bardzo dużej liczby osób są bardzo smaczne i co najważniejsze działają protekcyjnie przed licznymi chorobami. Podobnie w księgarniach na półkach pojawia się coraz więcej książek ze zdrowymi przepisami. Pomimo tego wszystkiego wciąż istnieje spory problem aby Polacy prowadzili właściwy tryb życia. Część z nich tłumaczy to brakiem czasu, a reszta uważa, że takie postępowanie nie jest im do niczego potrzebne. Niestety takie myślenie funkcjonuje zwykle do czasu, aż pojawi się jakaś choroba, która bardzo często dopiero przyczynia się do zmiany trybu życia. Szkoda, że tak ciężko jest namówić społeczeństwo do profilaktyki, które moim zdaniem pod każdym względem jest korzystniejsze niż leczenie.
Strona:1
Liczba głównych odpowiedzi na stronie:  
Dodaj odpowiedź
Aby dodać odpowiedź musisz się zalogować
Toast