Częstochowa: Bezpłatne badania pod kątem autyzmu

7
odpowiedzi
85
wejść
0
ocena
Odpowiedzi [ 7 ]
00
Dodano 2 miesiące temu
Pierwsze objawy autyzmu zazwyczaj są stwierdzane w wieku ok 2 lat, jednak wiemy , że mogą się pojawić zarówno wcześniej jak i równie dobrze ok 3 roku życia. Statystyki zachorowań są niestety niepokojące. Coraz więcej dzieci cierpi na zaburzenia rozwoju o różnym podłożu. Często pierwsze objawy zaburzeń autystycznych nie zostają zauważone lub nie dopuszczone przez rodziców do świadomości, że coś może być nie tak z ich dzieckiem. Można zaobserwować u dzieci różne tzw. dziwne zachowania lub też szczególne zdolności dotyczące pojedynczej umiejętności. Lista objawów niestety jest bardzo długa, u karzącego dziecka autyzm objawia się inaczej. Niestety nie wiadomo skąd to się dokładnie bierze. Ważne jest tutaj odpowiednie zdiagnozowanie małego pacjenta i w porę podjęte leczenie i rehabilitacja mogą wiele zmienić. Władze miasta dofinansowując badania przykładają się do wykrycia choroby. Jest to bardzo szczytny cel i oczywiście niech to posłuży innym za przykład.
10
Dodano 2 miesiące temu
Super, że takie akcje są organizowane. Autyzm jest bardzo trudną chorobą do zdiagnozowania, szczególnie u najmniejszych dzieci. Rodzice są największymi specjalistami od rozwoju własnego dziecka. Zwykle pierwszą osobą do której udajemy się, żeby porozmawiać o rozwoju dziecka jest pediatra – lekarz pierwszego kontaktu. Mimo, że świadomość autyzmu wzrasta, wciąż zdarza się, że wielu rodziców czuje rozczarowanie kontaktem z pediatrą, kiedy chcą rozmawiać o zachowaniach dziecka, które ich niepokoją. Rodzice czują się lekceważeni i niewysłuchani, bo lekarz nie poświęca im czasu i uwagi, radzi czekać aż dziecko wyrośnie z trudności. Lekarz może być wartościowym partnerem do rozmowy o rozwoju, jednak obserwuje dziecko podczas krótkiej wizyty. Nie wie tego wszystkiego, co wiemy my, obserwując dziecko na co dzień. Dlatego nie należy lekceważyć wartości własnych obserwacji. Wiele dzieci ma drobne opóźnienia w nabywaniu umiejętności, które nadal mieszą się w ramach typowego rozwoju, jednak nastawienie „wyrośnie z tego” bywa też szkodliwe. Warto się edukować, żeby wiedzieć co jest kamieniem milowym w rozwoju i co ma prawo nas zaniepokoić oraz ufać rodzicielskiej intuicji. Dlatego takie akcje są bardzo potrzebne. Rodzice mogą uzyskać odpowiedzi na swoje pytania, a w niektórych przypadkach - dowiedzą się, że ich dzieci niestety są obarczone tą chorobą. A wtedy mogą jak najszybciej otoczyć go odpowiednią opieką i zapewnić najlepsze warunki do rozwoju.
00
Dodano 2 miesiące temu
Dokładnie, autyzm trudno zdiagnozować. Zresztą sam termin ASD, który jest skrótem występującym w języku angielskim, rozwijanym jako autism spectrum disorders, na język polski tłumaczone jako zaburzenia ze spektrum autyzmu, zakłada, że "autyzm" jest pojęciem swego rodzaju zbiorczym, obejmującym całą grupę zaburzeń o jakimś wspólnym mianowniku, ze wspólnym pierwiastkiem, a jednak mnogich, mogących bardzo się od siebie różnić. Mamy dwa podstawowe rodzaje autyzmu – dziecięcy (zespół Kannera) i atypowy, natomiast dodatkowo całą masę zaburzeń wchodzących w skład ASD, które są sukcesywnie reklasyfikowane, bo albo naukowcy dołączają do tej grupy jakieś jednostki chorobowe, albo je z tej grupy wyłączają. Dlatego właśnie tak niełatwo jest określić, czy w konkretnym przypadku mamy do czynienia z autyzmem, czy nie jest to autyzm, a jakieś nieodbiegające od średniej populacyjnej drobne zaburzenie rozwojowe. I choć lekarz pediatra dysponuje danymi na temat tego, które zachowania, upodobania, tendencje, pasje, aktywności i umiejętności u dziecka mieszczą się w ramach określonych statystycznymi normami rozwojowymi na danym etapie życia małego człowieka, to jednak, tak jak bardzo słusznie Pani @janka_janina zauważyła, to rodzice są bezsprzecznie największymi specjalistami od rozwoju własnego dziecka. To oni są w stanie stwierdzić, czy nowe zachowanie, aktywność, które zaczęło występować u ich dziecka, jest czymś dziwnym, czymś, do czego dziecko nigdy wcześniej nie przejawiało skłonności lub też mogą z całą pewnością określić, czy dana aktywność, umiejętność u ich dziecka przestała występować, zanikła – co raczej jest nawet bardziej znamienne i przez to niepokojące oraz budzące podejrzenia i skłaniające do rozważenia zaburzeń z ASD. Dlatego, tak jak Pani zauważyła, należy się edukować w zakresie przebiegu prawidłowego przebiegu wieku rozwojowego, znać kamienie milowe, czyli wiedzieć, na jakim etapie życia (jest to określone nie konkretnym wiekiem w miesiącach, tylko ramami czasowymi) dziecko powinno przejawiać odpowiednie zachowania i prezentowa określone umiejętności. Dobrze też wiedzieć, jakie konkretnie cechy prezentowane przez nasze dziecko mogą ze spory prawdopodobieństwem wskazywać akurat na autyzm lub zaburzenia z jego spektrum. Każde odstępstwo w rozwoju naszego dziecka od kamieni milowych powinniśmy bacznie i nieprzerwanie obserwować, jednocześnie rozmawiając o naszych wątpliwościach z sobą kompetentną w tym zakresie (może to być lekarz pediatra, szczególnie taki, który ma akurat szczególne doświadczenie z pacjentami autystycznymi – są tacy specjaliści, ale może to też być psycholog lub pedagog zajmujący się zawodowo tematyką ASD). I chociaż rzeczywiście pewne odstępstwa od kamieni milowych, które poddajemy swojej obserwacji, po pewnym czasie okazują się niegroźnymi odrębnościami, zaległościami rozwojowymi, które nasze dziecko nadrabia lub które ładnie kompensuje innymi nabytymi i rozwijanymi zdolnościami, to jednak, tak jak Pani wspomniała, nie należy lekceważyć wartości własnych obserwacji – w zupełności się z pPanią zgadzam.
00
Dodano 2 miesiące temu
W przypadku autyzmu bardzo ważna jest wczesna diagnostyka dziecka. Dzięki szybko podjętej terapii dziecko może dobrze się rozwijać. Spektrum autystyczne obejmuje różne typy zaburzeń rozwoju, do tego dochodzą zaburzenia komunikacji i problemy w nawiązywaniu kontaktach społecznych. Zachowania osób chorych często są stereotypowe i powtarzalne, można zaobserwować również trudności z integracją wrażeń zmysłowych. Osoby takie są wycofane, zamknięte, ciche. Autyzm nie jest uleczalny – zaburzenie to utrzymuje się do końca życia, jednak wcześnie wykrycie i terapia mogą istotnie poprawić funkcjonowanie chorych. Ok. 1500 urodzonych w 2015 roku w Polsce dzieci będzie miało postawioną diagnozę: autyzm. W ciągu trzech lat od narodzin rodzice będą obserwować, jak ich dzieci tracą nabyte umiejętności – przestaną patrzeć na rodziców i reagować uśmiechem na uśmiech – i nie rozwijają nowych. - Radość z pierwszych wypowiedzianych słów zakończy się na "dada" i ponad połowa dzieci nie wypowie nigdy słów "kocham Cię"W Polsce nie ma systemowego wczesnego wykrywania zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wielu rodziców zgłaszających lekarzom wątpliwości co do rozwoju dzieci słyszy: "Przesadza Pani, każdy ma swoje tempo rozwoju", "Proszę nie histeryzować". Takie akcje pomogą na pewno we wczesnym wykrywaniu autyzmu i otworzą wielu rodzicom oczy na tę chorobę.
00
Dodano 2 miesiące temu
To bardzo dobrze, że zachęca się rodziców do korzystania z narzędzi pozwalających na wczesne wykrycie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Im wcześniej zostanie podjęta terapia, tym większe szanse na jej sukces. W naszym kraju nie istnieje systemowe, wczesne wykrywanie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Szacuje się, że w dużych miastach zostaje on zdiagnozowany średnio około czwartego roku życia, a możliwe jest to już dwa lata wcześniej. Rodzice, obserwujcie swoje dzieci i szukajcie odpowiedzi na wątpliwości. Nie dajcie się zbyć obojętnością lekarza, czy psychologa. Szukajcie takich, którzy razem z Wami będą chcieli obserwować rozwój dziecka i reagować, jeśli wystąpią jakieś nieprawidłowości. Szkoli także lekarzy, pielęgniarki, psychologów i pedagogów w zakresie rozwoju małego dziecka i badań przesiewowych w kierunku autyzmu, żeby było coraz więcej osób, które wspierają rodziców. Wczesna diagnoza jest decydująca, ponieważ daje możliwość skorzystania ze specjalistycznej wczesnej interwencji. To zwiększa szanse na pozytywne efekty terapii dzieci, których rozwój przebiega nieprawidłowo. Korzyści wczesnej interwencji u dzieci z ASD (ang. autism spectrum disorder) są bezsporne i jeśli rozpocznie się ją dostatecznie wcześnie, to może to pomóc skierować dziecko bliżej typowego toru rozwojowego.
00
Dodano 2 miesiące temu
W obecnych czasach coraz autyzm diagnozuje się coraz częściej. Zastanawiałem się właśnie czy to wynika z tego, że dotyka on coraz większą liczbę dzieci, czy właśnie po prostu w przeciągu kilku ostatnich lat coraz większą wagę przywiązuje się do przeprowadzania wszelkiego rodzaju badań, a wcześniej nie był on diagnozowany i rejestrowany tak jak to miało miejsce w przypadku powiatu częstochowskiego opisywanego w artykule. Takich powiatów jest wciąż na pewno bardzo dużo, więc to bardzo dobra informacja, że tego typu działania zostają podejmowane. Jednak w wielu miastach, nawet tych mniejszych można dostrzec chęć pomocy chorym na autyzm przez tworzenie ośrodków, które takiej pomocy będą udzielały. Niejednokrotnie pacjenci autystyczni są pacjentami którym pomóc jest zwyczajnie trudno, a wczesne zdiagnozowanie choroby pozwoli na odpowiednie wczesne leczenie, które na pewno pomoże tym pacjentom. Podzielenie badań na etapy wydaje się być dobrym rozwiązaniem, które usprawni działanie całego systemu. Na podstawie ankiet, będzie można w pewnym stopniu bliżej poznać pacjenta, a czas na “wywiad” nie będzie wykorzystywany przez specjalistów, którzy będą mogli przeznaczyć go już na właściwe leczenie.
00
Dodano 29 dni temu
Władze Częstochowy w ostatnim czasie wspierają w wielu sprawach swoich mieszkańców. Autyzm pojawia się coraz częściej wśród społeczeństwa. Nie można jednak wiązać go ze szczepieniami ochronnymi. Nie można z nich ryzykować ponieważ skazujemy dzieci na ogromne niebezpieczeństwo! A w tym błędnym przekonaniu żyje nawet co 4 osoba na świecie. Odpowiednio wczesna diagnostyka w przypadku autyzmu, jest kluczowa aby choroba nie ulegała progresji. To istotne ponieważ dzieci autystyczne są bardzo często wyśmiewane wśród swoich rówieśników z uwagi na nieco odmienne zachowanie. W początkowych latach edukacji, może nie jest to aż tak zauważalne, dlatego właśnie wtedy należy zacząć działać. Większe problemy zaczynają się w wieku kilkunastu lat, gdzie bardzo ważny staje się wygląd, zachowanie, a naśmiewanie się z innych dzieci jest codziennością. Ostatnie badania przeprowadzone wykazały, że w diagnostyce autyzmu w dużym stopniu pomiją się dziewczynki. Dotychczas uważano, że autyzm czterokrotnie częściej występował u chłopców. Dane te mogą wynikać właśnie z tych przeoczeń. Jeżeli u dziewczynki i chłopczyka wykazano podobny poziom autyzmu na podstawie licznych testów, to tylko jego kwalifikowano do tej jednostki chorobowej. Jak się okazało dziewczynki dużo lepiej kamuflują swoje wszelkie niedoskonałości. Badania diagnostyczne powinny być przeprowadzane więc na coraz większą skalę, ponieważ problem autyzmu wyraźnie narasta. Często zdarza się jednak, że badania diagnostyczne nie przynoszą od razu oczekiwanych rezultatów. Bardzo dużą rolę w diagnostyce mogą odgrywać nauczyciele, które spędzają z dzieckiem bardzo dużą ilość czasu i mają porównanie do tego jak zachowuje się dziecko na tle innych rówieśników. Coraz częściej słyszy się o miastach, które oferują najmłodszym dzieciom specjalistyczne badania pod kątem autyzmu. W jednym z nich powstała nawet specjalna czytelnia, dedykowana dzieciom z autyzmem, ADHD, które pozwala im na przebywanie w miejscu, w którym ich zachowanie nie będzie traktowane jako “inne” jak to ma miejsce w wielu miejscach publicznych. To bardzo ważne, że w taki sposób podchodzi się do tych pacjentów, którzy w dużym stopniu wymagają wsparcia i tolerancji ze strony otoczenia, a nie zawsze mogą ją otrzymać.
Strona:1
Liczba głównych odpowiedzi na stronie:  
Dodaj odpowiedź
Aby dodać odpowiedź musisz się zalogować
Toast