Dodano28 dni temu

Rząd chce zachęcać Polaków do aktywności fizycznej

9
odpowiedzi
88
wejść
0
ocena
Odpowiedzi [ 9 ]
00
Dodano 28 dni temu
Nic dziwnego. Polacy uprawiają bardzo mało sportów. Poza oczywistymi korzyściami ruch ma wiele innych zalet. Jedną z nich jest stymulacja układu odpornościowego. Utrzymywanie na wysokim poziomie bariery immunologicznej zależne jest od świadomie realizowanego modelu zdrowego stylu życia. To niedopuszczanie do takich zachowań, które mają bezpośredni wpływ na obniżenie bariery immunologicznej (lekomania, palenie papierosów, alkohol, narkotyki). Jest to również realizowanie procedur wzmacniających nasze siły obronne m.in. właściwe odżywianie, systematyczna aktywność fizyczna, hartowanie ciała.
00
Dodano 28 dni temu
Ruch jest skuteczny, gdy realizowany jest w odpowiedniej częstotliwości, intensywności. Najlepiej znaleźć sobie jakiś sport, który by nas interesował i rozruszał nasze zastałe stawy i kości. Uprawiając sport spalamy energię i rozwijamy nasze mięśnie, a także umiejętności i zdolności. Można też przypadkowo odkryć jakiś swój talent. Sport służy nie tylko przemianie materii, ale także naszemu samopoczuciu. Można się odprężyć, rozluźnić, a co ważne zapomnieć o pracy i codziennych zmartwieniach. Sport doskonale radzi sobie ze zwalczaniem stresu. Należy także jeść mądrze i wybierać to co jest nam potrzebne, nie tylko to na co mamy ochotę. Należy stosować się do diety właściwej naszemu organizmowi. Nie należy jeść za dużo, ale nie można się głodzić i zapominać o funkcji organizmu zwanej odżywianiem. Zdrowa dieta to właściwy dobór produktów i pożywienia. Na odżywianie składa się nie tylko co jemy, ale także jak spożywamy pokarm- ważne jest, abyśmy jedli o stałych porach.
00
Dodano 28 dni temu
Skoro mówimy już o innych aspektach zdrowego trybu życia, pozwolę sobie wspomnieć o kilku często pomijanych. Jednym z nich jest eliminacja nałogów. Chodzi tu przede wszystkim o nikotynizm, alkoholizm i różne odmiany narkomanii, (choć na dobrą sprawę można do tej listy dopisać wszystkie te trwałe przyzwyczajenia, które obniżają poziom zdrowia np. lekomania, obżarstwo, lenistwo, przesiadywanie przed telewizorem, komputerem, nadmierne spożycie używek: kawy, herbaty itp.). Duże znaczenie ma też regularny sen ma niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania naszego umysłu, jest wręcz niezbędny. Zbyt krótki uszczupla możliwości mózgu i zmniejsza koncentrację, ale i zbyt długi wpływa na nas negatywnie. Optymalna długość snu to 7- 8 godzin. Ostatnią kwestią jest hartowanie się. Jest to zasada szczególnie związana z utrzymywaniem bariery immunologicznej. Chodzi tu, bowiem nie tylko o wzmocnienie bariery immunologicznej, ale o takie świadome, planowe poddawanie swego ciała (i psychiki) różnego rodzaju bodźcom, czasem nawet skrajnym, by wzmocnić się, przygotować do sytuacji trudnych, uodpornić się na ekstremalne bodźce w sferach: fizycznej, psychicznej i społecznej. Oczywiście należy wszystko robić z umiarem.
00
Dodano 28 dni temu
To bardzo dobrze, że podjęto odpowiednie kroki, aby zadbać o zdrowie Polaków. Aktywność fizyczna jest bardzo prostym sposobem, żeby tego dokonać. Potrzeba tylko determinacji naszych obywateli, której niestety wciąż brakuje. Nasi obywatele czasem wymagają jak najprostszych przekazów. Jeżeli powie im się, że wybierając się do pracy rowerem lub pieszo rezygnując z samochodu to jest to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Wykonają oni niezbędny zakres ruchu jaki przypada na tydzień, a dodatkowo zaoszczędzą sporo pieniędzy na paliwo, chroniąc jeszcze dodatkowo środowisko. Bardzo wielu pracodawców oferuje swoim pracownikom różnego karty sportu upoważniając ich do zniżek czy to na baseny, siłownie lub fitness. To według mnie bardzo dobre posunięcie, aby zmobilizować do ruchu swoich pracowników, którzy dzięki wszelkim rodzajom aktywności fizycznej mogą być bardziej wydajni w pracy. Zyskują więc na tym obie strony. Jednak zbyt duża ilość osób z tego nie korzysta. Coraz częściej z różnych źródeł dowiadujemy się, że w zapobieganiu wszelkich chorób od tych mniej poważnych, aż do tych zagrażających życiu sprzyja właśnie regularna aktywność fizyczna. Jednak mimo to trudno jest przekonać naszych rodaków do sportu. W bardzo wielu polskich domach głównym punktem dnia jest siedzenie przed telewizorem. Wybranie się całą rodziną na spacer czy rower na pewno korzystniej wpłynie na relacje niż siedzenie na kanapie. Bardzo ważne, że zainteresowano się seniorami, którzy niestety ostantio w wielu kwestiach są pomijani. Co prawda widać ich coraz więcej na ścieżkach rowerowych czy na chodnikach uprawiających nordic walking. Bardzo dobrze przyjęły się również siłownie na świeżym powietrzu, które są często miejscem spotkań seniorów chociażby z jednego osiedla. Jednak bardzo dużo starszych osób boi się podejmować jakiejkolwiek aktywności z obawy przed ewentualnym urazem, albo nasileniem się różnego rodzaju dolegliwości bólowych. Myślę, że każdy z nas doskonale wie po sobie jak dużo lepiej czujemy się nawet po najmniejszym wysiłku fizycznym. To samo trzeba przekazywać osobom starszym, aby choć raz czy dwa spróbowali przekonać się jak pożyteczną rzeczą jest aktywność fizyczna. Nieco lepiej zaczyna wyglądać sytuacja jeżeli chodzi o dzieci, które coraz częściej biorą udział w zajęciach wychowania fizycznego. Jeszcze kilka lat temu był z tym spory problem, ponieważ rodzice masowo zaczęli wystawiać zwolnienia z tych zajęć. Kampania zorganizowana przez sportowców chyba przyczyniła się do tego, że dzieci na nowo ćwiczą w szkołach. Miejmy nadzieję, że na przestrzeni lat sytuacja się zmieni i Polacy będą chętniej uprawiać sporty. Jak wynika z artykułu skorzysta również na tym Państwo oraz pracodawcy. Jak widzimy problem jest bardzo złożony i wpływa na wiele ważnych dziedzin naszego życia.
10
Edytowany Dodano 26 dni temu
Nareszcie! Z wielką nadzieją patrzę w przyszłość, aktywność Polaków jest wciąż tak mała na tle innych państw europejskich. Nie musimy daleko szukać krajów, w których aktywność fizyczna to codzienność, nie tylko dla dzieci, młodzieży, ale również dorosłych i seniorów. Nie zdajemy sobie sprawy jak wiele chorób cywilizacyjnych rozwija się na tle braku aktywności fizycznej, a także jak małymi kroczkami można wcielić go w życie bez "bólu". Piesze wycieczki do sklepu zamiast odpalanie auta (tutaj również wysuwa się aspekt ekonomiczny), kilka prostych ćwiczeń podczas zwykłych codziennych czynności czy zmiana dojazdu do pracy na dojazd rowerem. Aktywność fizyczna to nie tylko zdrowie ciała czyli udoskonalanie naszej sylwetki, ale i zdrowie ducha. Musimy zdawać sobie sprawę jaki wpływ może mieć sport na kondycję naszej psychiki co jest niesamowicie ważne w dobie wszechobecnego stresu. Jak pokazuje wiele badań osoby regularnie uprawiające sport są bardziej odporne na skutki stresu. Istotny jest również fakt nauki samodyscypliny, rozwijania funkcji poznawczych czy zwiększenia poczucia własnej wartości (na co może wpłynąć zmiana naszej sylwetki i sposobu myślenia). Nie zapominajmy również o endorfinach - związkach z grupy hormonów, które w wielkim skrócie wywołują dobre samopoczucie i nie bez znaczenia nazywane są hormonami szczęścia. Podsumowując niezmiernie cieszy mnie fakt takiej inicjatywy, czekam z niecierpliwością na pierwsze pozytywne statystyki.
20
Dodano 24 dni temu
Minister sportu i turystyki Witold Bańka słusznie zauważył, że aktywność fizyczna Polaków ma głębszy wymiar niż jednostkowa korzyść dla tych obywateli, którzy uprawiają sport. Nie podlega dyskusji, że każda osoba ćwicząca fizycznie odnosi z tego tytułu korzyści dla własnej kondycji fizycznej, wytrzymałości, zdrowia i samopoczucia, jednak ogromnym błędem byłoby nie dostrzeżenie korzystnego wpływu, jaki podejmowanie przez ludzi aktywności fizycznej wywiera na całe państwo. Tak jak zostało zauważone w powyższym artykule, osoba ćwicząca fizycznie wykazuje generalnie lepszy stan zdrowia i ma więcej energii, przez co rzadziej zgłasza się po zwolnienia lekarskie – korzysta na tym pracodawca, ale i państwo, dla którego każda przepracowana przez obywatela godzina jest małą cegiełką do budowania wyższego PKB. Z wyższego PKB z kolei korzystamy my wszyscy jako obywatele. Co więcej, obywatel regularnie uprawiający sport, będący w lepszej ogólnej kondycji zdrowotnej, mniej obciąża system opieki zdrowotnej. Przykładowo ogromna większość pacjentów kardiologicznych to pacjenci, którzy znaleźli się w szpitalu bezpośrednio z powodu prowadzenia nieprawidłowego trybu życia i dorobili się z tego powodu miażdżycy, choroby wieńcowej, zawału serca. A takich pacjentów jest cała masa w całym systemie opieki zdrowotnej. Z pewnością podejmowanie rozsądnej, regularnej aktywności fizycznej uchroniłoby wielu ludzi przed chorobami, które są powodem ich hospitalizacji. Również właściwym kierunkiem wydaje się być liczenie na wsparcie od środowiska biznesowego. Rzeczywiście przedsiębiorcy powinni być zainteresowani sponsoringiem przedsięwzięć związanych z propagowaniem podejmowania aktywności fizycznej, dostrzegając w tym szansę na generowanie lepszych wyników przez ich firmy, co związane byłoby z poprawą efektywności pracy ich pracowników, czy też ewentualnie szansę na zbicie kapitału wizerunkowego, bowiem społeczeństwo zaczyna coraz bardziej kojarzyć sport i zdrowy styl życia z istotnymi wartościami, na którym mu zależy. Miejmy nadzieję, że zgodnie z oczekiwaniami przedstawiciele środowiska biznesowego wezmą udział w projekcie Ministra, zakładającym rozpropagowanie mody na sport. 330 milionów złotych kosztów projektów wsparcia aktywności fizycznej wśród Polaków to kwota, która mogłaby szokować, ale wystarczy spojrzeć na wyliczenia dotyczące rezultatów, jakie ma przynieść obecna działalność resortu sportu i turystyki, aby zrozumieć, że to przemyślana inwestycja – jak zapowiada Minister, zachęcenie do podjęcia się uprawiania sportu przez połowę z osób na chwilę obecną deklarujących brak wykonywania aktywności fizycznej przyniosłoby 3 miliardy złotych oszczędności dla pracodawców z racji ograniczenia zgłaszania się po zwolnienia lekarskie i 500 milionów złotych oszczędności dla budżetu systemu ochrony zdrowia. Te liczby pokazują, że warto iść w tym kierunku, który obrał dla swojego resortu Minister Sportu i Turystyki Witold Bańka.
20
Dodano 23 dni temu
Aż 38 procent Polaków nie podejmuje aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, choćby takiej, jak rekreacyjne spacery, czy jazda na rowerze do pracy – wynika z najnowszego badania aktywności fizycznej i sportowej Polaków. Mniej niż połowa – bo jedynie 48 procent (!) z nas – minimum raz w tygodniu uprawia sport w czasie wolnym od pracy i obowiązków domowych. Jeśli weźmiemy pod uwagę, kryteria minimalnej aktywności fizycznej zalecanej dla osób dorosłych, to w badaniu rysuje nam się tragiczny obraz aktywności fizycznej polskiego społeczeństwa. Jak przypomniał, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) jako minimum wskazuje 150 minut umiarkowanej (lub 75 minut intensywnej) aktywności fizycznej w tygodniu. Zgodnie z zasadą kardiologiczną (3x30x130) powinniśmy ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu po 30 minut z tętnem nam poziomie 130 uderzeń na minutę. Na podstawie wyników badania możemy oszacować, że 60 procent populacji polskiej powyżej 15. roku życia nie podejmuje aktywności fizycznej gwarantującej utrzymanie zdrowia. Polacy ćwiczą zdecydowanie za mało. Dla porównania, najnowsza analiza naukowców WHO, którą w tym tygodniu opublikowało pismo „Lancet Global Health”, wskazuje, że jedna czwarta ludzi na świecie jest za mało aktywna fizycznie. Polskie badanie zostało zrealizowane na zlecenie Benefit Systems przez Kantar TNS w styczniu 2018 r. na losowej próbie 1800 Polaków powyżej 15. roku życia. Wynika z niego, że odsetek Polaków, którzy uważają się za aktywnych fizycznie – czyli co najmniej raz w miesiącu spędzają aktywnie czas, np. spacerując, jeżdżąc na rowerze, biegając, ćwicząc na siłowni czy w klubie fitness – wynosi 62 proc. Wartość ta nie uległa zmianie od 2017 r. Nie powinno nas to uspokajać, bo moim zdaniem w rzeczywistości aktywność Polaków jest niższa, poza tym w tej grupie znalazły się zarówno osoby, które ćwiczą niemal codziennie, jak i te, które są aktywne sporadycznie – raz w miesiącu. W gronie osób w ogóle nieaktywnych (38 proc. badanych) największą grupę stanowią ludzie starsi, a także mieszkający w mniejszych miejscowościach, w tym wsiach, o niższym wykształceniu i niższych dochodach. Seniorom, którzy pozostają w domach często nie chce się podejmować aktywności w obawie o pogorszenie zdrowia. Tymczasem to właśnie sport może być ich przepustką do dłuższego i bardziej komfortowego życia, o ile nie istnieją istotne przeciwwskazania. Spory odsetek osób, które nie podejmują aktywności fizycznej co najmniej raz w miesiącu, stanowią pracownicy fizyczni. Jak oceniają autorzy raportu, osoby te mogą preferować bierny wypoczynek ze względu na charakter obowiązków zawodowych. Trzeba pamiętać, że duża część aktywności fizycznej w najmłodszych grupach wiekowych wynika z tego, że dzieci i młodzież uczestniczą w obowiązku szkolnym i muszą brać udział w zajęciach wychowania fizycznego. Nie jest to więc efektem ich niezależnych wyborów. Zwrócił też uwagę, że zgodnie z zaleceniami WHO minimalna dawka co najmniej umiarkowanej aktywności fizycznej dla dzieci do 18. roku życia wynosi jedną godzinę dziennie. Natomiast w najnowszym badaniu wystarczyło uprawiać sport raz w tygodniu, by trafić do grupy aktywnej sportowo. W swoim planie aktywizacji ruchowej ludzi na lata 2018-2030 WHO podaje, że regularna aktywność fizyczna pomaga w zapobieganiu, a także leczeniu schorzeń, takich jak choroby układu sercowo-naczyniowego, w tym zawał serca i udar mózgu, cukrzyca, nadwaga i otyłość oraz rak piersi i jelita grubego. Może też w dużym stopniu poprawiać zdrowie psychiczne, jakość życia i przyczyniać się do dobrego samopoczucia. Dlatego eksperci są zgodni, że promowanie aktywności ruchowej wśród Polaków jest ważną kwestią zdrowia publicznego.
00
Dodano 23 dni temu
Niestety, dla mnie najsmutniejszym wnioskiem jest fakt, że brak aktywności jest też dużym problemem wśród polskich nastolatków. Brak aktywności fizycznej zabija pół miliona Europejczyków rocznie i kosztuje Europę 80 miliardów euro - alarmują eksperci. Z raportu wynika, że 25 proc. dorosłych Europejczyków nie podejmuje aktywności fizycznej w zalecanym przez WHO wymiarze 20 minut dziennie. We wszystkich badanych krajach kobiety są mniej aktywne niż mężczyźni. Największe różnice dotyczą Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii, gdzie odsetek niedostatecznie aktywnych dorosłych kobiet jest 10 punktów procentowych wyższy niż mężczyzn. Eksperci podkreślają, że brak ruchu jest przyczyną ponad 7 proc. zgonów Polaków; a koszty związane z chorobami, które wiążą się z brakiem aktywności - m.in. z cukrzycą, nowotworami, chorobą wieńcową - sięgają 219 mln euro rocznie. Problem otyłości i nadwagi jest w Polsce ogromny i ma trend wzrastający. Zaczyna się od najmłodszych lat, już nasze dzieci i młodzież mają nadwagę i są otyłe. A efekty tej sytuacji - widać m.in. w szpitalach, gdzie większość pacjentów to ci, którzy mają problemy z wagą. - Przecież otyłość wiąże się ze wszystkimi chorobami krążeniowo-sercowymi, cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym, a nawet ryzykiem rozwoju osteoporozy. Powoduje też koszty dla służby zdrowia. Są to koszty ekonomiczne, koszty leczenia tych pacjentów. I właśnie dlatego tak ważne jest przeciwdziałania nadwadze oraz otyłości dzieci i młodzieży. Chodzi nie tylko o ich zdrowie obecne, ale również o zdrowie w życiu dorosłym. Co drugi Polak powyżej 40 roku życia ma nadmierną masę ciała - nadwagę lub otyłość. Dzieci i młodzież są w najlepszym momencie na to, by zapobiegać tym zagrożeniom. Eksperci podkreślają, że na brak aktywności szczególnie młodzieży wpływa wiele czynników; także rozwój technologiczny i wypełnianie czasu rozrywkami związanymi z telewizją czy internetem. Z drugiej strony, szczególnie wśród młodych, dobrze sytuowanych osób - aktywność fizyczna staje się modna. Dyskusja nad tym jak zachęcać młodych ludzi do aktywności, nie powinna sprowadzać się do tego, że wystarczy zabrać im komputery, laptopy, internet i będzie lepiej. Główna rola w poprawie sytuacji leży po stronie rodziców. -Nie możemy liczyć na to, że nawyk aktywności fizycznej zostanie wpojony dziecku przez nauczyciela, trenera, jeżeli nie zaczniemy od tego, że coś się zmieni w najbliższym środowisku domowym. Moim rodzice nie byli sportowcami, ale byli po prostu aktywni. Jeśli dziecko będzie doceniane, że fajnie mu idzie, jeśli będzie chwalone za swoje sukcesy sportowe, nawet jeśli nie wygra, to na pewno aktywność nie przegra z światem wirtualnym, internetem, grami komputerowymi. Oczywiście warto też uświadamiać dzieciom, że człowiek aktywny to człowiek, odnoszący większe sukcesy, dłużej młody, bardziej zadowolony z życia, lepiej postrzegany i lepiej oceniający sam siebie. A człowiek zadowolony z siebie, zadowolony z życia, aktywny, jest bardziej pożyteczny dla społeczeństwa.
00
Dodano 23 dni temu
Aktywność fizyczna jest istotnym elementem życia człowieka. Odgrywa ważną rolę w podtrzymywaniu zdrowia i sprawności, a przejawia się między innymi w wykonywaniu czynności domowych, przemieszczaniu się, uprawianiu sportu i rekreacji ruchowej, a także w pracy zawodowej, przede wszystkim fizycznej. Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego rozwoju osobniczego człowieka. W wytycznych Unii Europejskiej z 2008 r. dotyczących aktywności fizycznej stwierdzono, że w wyniku regularnej aktywności fizycznej ludzkie ciało przechodzi morfologiczne i funkcjonalne zmiany, które mogą zapobiegać wielu schorzeniom lub opóźniać ich występowanie oraz poprawiać zdolność do podejmowania wysiłku fizycznego. Dzięki aktywności fizycznej osoby starsze w znaczący sposób mogą się przyczynić do zachowania samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności i polepszenia jakości życia. Nie jest więc zaskakujące, że stosowano wiele strategii, aby zachęcić seniorów do aktywnego stylu życia. Brak aktywności fizycznej i siedzący tryb życia to główne, obok chorób przewlekłych, przyczyny postępującego z wiekiem spadku zdolności wysiłkowej. Szczególnie u osób starszych siedzący tryb życia powoduje, że maleje pojemność wyrzutowa i minutowa serca, natomiast wzrasta ciśnienie tętnicze. Fizjologiczną cechą sprawności fizycznej w życiu dorosłym jest tendencja do jej stopniowego obniżania się z wiekiem. Osoby aktywne fizycznie, podejmujące regularną aktywność ruchową ponad tę, która dotyczy codziennych wysiłków, mogą utrzymać sprawność fizyczną w normie przewidzianej dla wieku. W przypadku osób nieaktywnych obserwuje się zwykle spadek sprawności fizycznej poniżej normy, co powoduje obniżenie sprawności funkcjonalnej. Z wiekiem dochodzi również do zmniejszania się masy mięśniowej. Badania pokazują, że u osób 80-letnich jest ona o 30–50% mniejsza niż u osób 40-letnich. Zmniejszaniu się masy mięśniowej (sarkopenia) towarzyszy spadek siły mięśni, co w konsekwencji prowadzi do upośledzenia sprawności ruchowej i przyczynia się do utraty samodzielności. Polacy w wieku produkcyjnym stronią od aktywności fizycznej. Co piąta osoba w przedziale wiekowym od 25 do 29 lat w ogóle nie uprawia sportu, a im dalej w las, tym więcej drzew, bo wśród 30- i 40-latków jest jeszcze więcej „leniuchów”. Najgorzej przedstawia się grupa 50-latków – aż dla 4 na 10 spośród nich sport to abstrakcja. Średni dochód netto w naszym kraju wynosi niespełna 2800 złotych. Niskie zarobki Polaków tłumaczą, dlaczego wybierają oni stosunkowo tanie sporty, takie jak jazda na rowerze (53 proc. ankietowanych) i bieganie (33 proc.), które według badania TNS cieszą się w naszym kraju największą popularnością. Wspomniane dyscypliny wiążą się z jednorazowym wydatkiem, który jest zależny od marki i stopnia zaawansowania technicznego sprzętu, co pozwala na pewną oszczędność. Aktywności wiążące się ze stałymi wydatkami, takie jak pływanie i siłownia cieszą się wyraźnie mniejszą popularnością, a korty tenisowe oglądamy praktycznie tylko w telewizji. Oprócz niskiej zasobności portfela, Polacy uskarżają się również na permanentny brak czasu, wywołany nawałem obowiązków. Badanie instytutu Homo Homini z 2014 roku wykazało, że prawie połowa respondentów dysponuje dziennie mniej niż dwiema wolnymi godzinami. Nic dziwnego, według danych Eurostatu jesteśmy drugim najbardziej zapracowanym narodem w Europie. Gdy dodamy do tego duże odległości, które muszą pokonywać osoby pracujące poza miejscem zamieszkania bądź w wielkich miastach i zobowiązania rodzinne, z łatwością dojdziemy do wniosku, że nie mamy na sport nie tylko pieniędzy, ale także czasu. Trudno się dziwić, że przeforsowany i zabiegany pracownik, wolne chwile chętniej spędza w domowym zaciszu oglądając telewizję czy przeglądając Internet, niż uprawiając sport.
Strona:1
Liczba głównych odpowiedzi na stronie:  
Dodaj odpowiedź
Aby dodać odpowiedź musisz się zalogować
Toast